Antal besøgende

lørdag den 30. oktober 2010

Det glade køkken!!!

Jeg har bagt pebernødder i dag, netop som min mor plejer at lave dem :) Det er ikke en traditionel pebernøddeopskrift, men den er suuuuuper god! Jeg bryder mig ikke om de pebernødder, der forvandler sig til støv, som man i øvrigt bliver kvalt i, når man har tygget en enkelt gang.
Her har du opskriften, hvis du lige får lyst til at lave dem selv:
Pebernødder
Ca. 200stk.
Dej: 300 gr. mel, 100 gr. smør, 175 gr. sukker, 2 æg, ½ tsk kardemomme, ½ tsk hjortetaksalt, reven skal af 1 citron
Smøret hakkes i små tern (man kan også godt bruge flydende margarine) og røres godt sammen med sukkeret. Så kommes æggene i, og derefter melet - som er blandet godt med kardemomme og hjortetaksalt. Til sidst tilsættes citronskallen. Når dejen er ensartet rulles den ud i 1 cm tykke pølser. Skær pølserne i små stykker, som derefetr trilles til kugler og sættes på en bageplade. Bag pebernødderne i ovnen ved 175 grader på ovnens midterste rille i ca. 10 minutter.
Et lille råd - hvis der bruges flydende margarine, kan det være nødvendigt at tilføje et par håndfulde ekstra mel, hvis dejen er meget klæg, når du samler den.
Udover pebernøddebagningen har dagen budt på en tur på biblioteket, hvor jeg har afleveret bogen "Tøndersagen" af Claus Jessen. Normalt bliver jeg ikke nemt fanget af en bog, men denne fik jeg altså læst på 1½ døgn. til gengæld har jeg ikke fået sovet så meget, da de der to sider, jeg lige manglede om aftenen, hurtigt blev til 3-4 kapitler. Den giver ingen grimme detaljer om misbruget af de stakkelt piger - så ville jeg slet ikke kunne holde ud af læse den. Den giver mere en beskrivelse af sagsforløbet, og hvorfor der skulle gå så mange år, før denne families dystre hemmelighed blev opdaget. En bog jeg kun kan anbefale.
Nu vil jeg smide mit korpus på sofaen og tillade mig at slappe af - den her lørdag er gået ALT for hurtig!!! Middagen er forresten, skuffende nok, blevet lavet om!! Heldigvis er det til noget røget skinke og lækre kartofler - men, jeg er kun gået med til det, fordi min mand lovede højt og helligt, at han nok snart skal lave den skide flæskesteg til mig!! :)
Happy saturday to everyone - og husk at "go (peber)nuts"!! ;)

1 kommentar:

  1. Altså selvom jeg jo er konverteret til en anden pebernødde opskrift, så må jeg erkende at de dér - de ser også goe ud!! :-)

    Hvis du trænger til noget mere munter læsning nu, så kan du låne "Hvor lagde jeg babyen" af Julia Lahme (den jeg fik af jer i fødselsdagsgave)...jeg er færdig med den, og den er virkelig sjov, sød, letlæselig og meget humoristisk! Du siger bare til hvis du skal låne den...:-)

    KNUS

    SvarSlet